18 iunie, 2010

bauturi naturale

De un an de cand ne-am mutata la tara am redus alimentele ce contin coloranti, E-uri sau inlocuitori chimici la limita bunului simt. Adica mai rarut ca e mai dragut. Nu pot fi scosi integral atata timp cat ne uitam la televizor si facem parte din grupuri sociale dar se pot diminua. Astfel in locul sucurilor acidulate avem siropuri si sucuri naturale si asta nu inseamna ca pe eticheta scrie "produs natural" ci ca le fac in casa. Ce am reusit sa fac in primavara asta sunt:

Socata: la 10 litri de apa am pus 12 flori (fara sa le sortez dupa marimi), 1 kg de zahar, o lamaie feliata si 10 gr drojdie proaspata. Bidonul (de 25 litri) l-am acoperit si l-am lasat pe prispa casei 3 zile, timp in care amestecam in el dimineata si seara. Dupa trei zile am pus socata in sticle la frigider. In zilele caniculare mai adaugam si gheata in pahar si intradevar te racoreste. Am ajuns la aceasta reteta dupa ce am experimentat diverse si adaptat  mai multe variante scoase de pe net sau din cartea de bucate.

Siropul de brad: am cules mugurii de brad si am asezat straturi alternand cu straturile de zahar intr-un borcan de 3 kg de sticla. Am pus cam 1.5 kg de zahar. Ultimul strat fiind de zahar. L-am lasat in debara (mai intuneric dar uscat si nu prea rece) cam o luna de zile. Am amestecat de cateva ori spre sfarsitul perioade. Dupa aproximativ o luna am scurs zeama rezultata si am pus-o in sticle de sticla depozitate la beci.
O varianta imbunatatita ar fi cu flori de cimbrisor de camp adaugate in borcan atunci cand infloresc (la cca 2 saptamani) si amestecat. Cimbrisorul e un fluidizant al mucoaselor ajutand atat in tuse dar si in afectiuni ale bilei.
O alta varianta cu muguri de brad pusi intr-o oala in care am adaugat apa cat sa ii acopere, i-am dat un clocot si i-am lasat pana a doua zi. Apoi i-am scurs, iar zeama rezultata am dublat-o cu zahar (o cana de zeama la o cana de zahar) si am fiert-o pana s-a legat.
Primul tip de sirop se poate lua cu lingurita in cazul tusei (seaca sau productiva) fiind un excelent calmant si expectorant dar la fel de bine se poate bea cu apa minerala.
A doua varianta de sirop se bea doar cu apa minerala fiind foarte aromat si are si un usor efect calmant in cazul bronsitelor si a racelilor.

Siropul de papadie (sau miere de papadie): se culeg florile galbene si pufoase de papadie, se clatesc cu un pic de apa rece, se aseaza frumos intr-o oala incapatoare, se adauga apa rece cat sa le acopere (trebuie pus un semn pana unde au fost florile fara apa deoarece ele se ridica deasupra), se da un clocot si se lasa pana a doua zi. Se scurg iar zeama rezultata se dubleaza cu zahar si se fierbe pana se leaga (mai tare daca o folosim in loc de miere de albini si mai subtire daca il punem la sticle). Pe langa gustul si aroma deosebite are si proprietati terapeutice.
Siropul de salcam: dupa ce se culeg florile de salcam inflorite se rup de pe tija centrala si se pun in oala. Siropul se face la fel ca cel de papadie.
Siropul de trandafir (un alt sirop la care am incercat mai multe variante pe care le-am adaptat pana mi-a placut mie ce a iesit): 50 de flori de trandafir (acel trandafir de dulceata) se culeg, petalele se separa de codita (codita care pusa la uscat da o aroma deosebita ceaiurilor), se freaca cu un plic de sare de lamaie si se lasa peste noapte (eu am adunat patru zile la rand florile si le-am tot pus una peste alta in oala pe care am pastrat-o acoperita cu folie alimentara in camara). Se adauga1 litru de apa la fiecare portie de cate 50 de flori (pentru ca florile mele erau un pic cam mici si cam scuturate, anul acesta am pus 6 litri de apa la 400 flori). Se lasa pana a doua zi, se scurg si se dubleaza cu zahar. Se fierbe pana se leaga (cand nu mai face spuma ci doar bule mari), se pun la sticle care se racesc in pat cald.
Sirop de capsuni: am cules capsunile, le-am curatat de codite si le-am clatit cu un jet de apa rece. Le-am asezat intr-un lighean in straturi alternative cu zahar  (zahar cu darnicie) si le-am lasat la frigider 2 zile. Am scurs zeama careia i-am dat un clocot (rezista la beci si nefiert cam 6 luni) si am pus-o la sticle.
Urmeaza siropurile de: cirese, mure, zmeura, visine si prune, siropuri pe care le fac la fel ca la capsuni (cu gemul aferent).

3 comentarii:

  1. Wow! Acum am descoperit retzetele dvs. de siropuri; mi se par grozave. Mi-e ciuda ca nu le-am vazut la timp-primavara/vara. Oricum, le-am ochit, iar la anul, cu mila Domnului, le fac. Multumesc!

    RăspundețiȘtergere
  2. Anul trecut am descoperit reteta cand se terminase pajistea mea de papadie, dar anul asta musai il incerc :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Si eu abia astept. Dar pana la papadie infloresc toporasii iar siropul este demential. L-am incercat anul trecut.

    RăspundețiȘtergere

Va multumesc ca ati trecut pe aici!
Imi cer scuze pentru ca mesajele vor fi moderate iar cele care includ reclame ca si cele care sfideaza bunul simt nu vor fi vizibile pe blog.
Va multumesc pentru intelegere.